L'educació ambiental envolta la III campanya de foment de la lectura 'Vinyetes i biblioteques per salvar el món'

07/06/2019

Línea Verde

info@lineaverdemunicipal.com

Hi han participat vora 800 alumnes, 48 centres educatius i 47 biblioteques escolars, municipals i del Cefire 

El Centre d'Educació Ambiental acull a Sagunt l'acte de lliurament dels guardons juntament amb la presentació dels 'Clips per salvar el món' 

Els alumnes guanyadors del concurs 'Vinyetes i biblioteques per salvar el món' han rebut els premis de la tercera campanya de lectura en valencià, inclosa dins del Pla de foment del llibre i la lectura 'Llegim, llegim, llegim' de la Generalitat, al Centre d'Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana. 

Els objectius principals de la campanya han sigut donar a conéixer en les etapes de l'ensenyament no universitari la Guia d'acció per a l'educació ambiental; treballar a l'escola els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que guien la implementació de l'Agenda 2030. 

Així mateix, pretén proporcionar activitats per a una educació inclusiva amb sentit crític de responsabilitat ambiental, sensibilitzant la comunitat educativa pel que fa al canvi climàtic; mostrar les habilitats artístiques de l'alumnat i treballar les intel·ligències múltiples, així com visibilitzar a les biblioteques els llibres escrits per dones o que tracten de dones. 

En l'acte han participat el secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic, Fran Quesada, el secretari autonòmic d'Educació, Miguel Soler, el president de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, Ramon Ferrer, i la presidenta del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana (CECV), Encarna Cuenca. 

S'ha presentat també una sèrie de clips en 3D, anomenats 'Clips per salvar el món', generats com a recurs addicional del concurs, per a continuar treballant el tema a les aules. 

Quesada ha destacat "la creativitat de l'alumnat, que, com a resultat, ha donat pas als personatges de la sèrie fidels als dissenyats pels mateixos escolars, un repte educatiu que potencia activitats en valors ambientals i que hem desenvolupat amb el Centre d'Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana". 

El secretari autonòmic d'Educació i Investigació, Miguel Soler, ha subratllat "la importància de la formació del professorat en temes de lectura, innovació i enfocament global de l'educació així com la importància de tindre professionals ben formats en estudis dels cicles de Formació Professional de la família de Seguretat i Medi Ambient amb eixides professionals com ara educador ambiental, documentalista ambiental, guia ambiental, guia-intèrpret del patrimoni natural o tècnic en control d'espais naturals, entre d'altres". 

Vocabulari sobre medi natural 

Per a Ramon Ferrer, "l'educació en qualsevol àmbit és un element fonamental en la formació dels nostres joves i aquest concurs ajuda a inculcar valors com l'estima a la nostra llengua, el valencià, i també el respecte per la naturalesa i el medi ambient". El president de l'AVL s'ha compromés a impulsar un nou vocabulari sobre el medi natural. 

Per la seua banda, Encarna Cuenca ha destacat els beneficis de treballar en la mateixa direcció les institucions, els agents de la comunitat educativa i la societat civil, per tal d'aconseguir els objectius compartits, especialment pensant en l'alumnat, els nostres ciutadans i ciutadanes 'més importants'. 

'Vinyetes per salvar el món' forma part de les campanyes de recollida de dades i foment de la lectura en valencià que ha dut a terme l'Acadèmia Valenciana de la Llengua en col·laboració amb el CECV i ha sigut pensada per a fomentar la lectura i la creació artística a través del còmic, porta d'entrada a la lectura segons les dades de l'informe 'Millorar la situació de la lectura en valencià. Propostes d'acció del CECV'. 

Enguany han participat de manera conjunta amb el Consell Escolar Valencià (CEV) i l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (CEICE), la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural (CAMACCDR), la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, la Fundació FULL (Fundació pel llibre i la lectura) i el Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV), així com Clásicas y Modernas (Associació per a la igualtat de gènere en la cultura). 

En el concurs 'Vinyetes per salvar el món', adreçat a l'alumnat i centres de totes les etapes educatives no universitàries, han participat vora 800 alumnes, 48 centres educatius i 47 biblioteques escolars, municipals i del Centre de Formació, Informació i Recursos per al Professorat (Cefire), els quals, a través del llenguatge del còmic, han treballat en la recerca de solucions a problemes del centre, de la llar y de la localitat. 

La campanya ha comptat, d'una banda, amb premis destinats a l'alumnat i, d'altra, amb premis especials; un premi ha sigut per a les obres que empren paraules del lèxic valencià per recuperar; un altre, per als centres educatius davant de la seua implicació envers la sostenibilitat; i un altre, per a les biblioteques que han participat en 'Vinyetes i biblioteques per salvar el món'. 

Tots aquests treballs guanyadors s'han publicat en un còmic especial que s'enviarà a totes les biblioteques municipals i de tots els centres educatius del territori valencià i que també es pot descarregar (consultar ací). Els clips es poden veure en el web del CEACV (consultar ací)

Generalitat Valenciana

Cerrar [X]Uso de cookies

Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y recopilar datos estadísticos sobre hábitos de navegación. El uso de cookies es necesario para la notificación de incidencias. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Puede obtener más información, o bien conocer cómo cambiar la configuración, en nuestra Política de cookies